Pages

Saturday, July 6, 2013

Otak Kreatif Vs Busy

Sejak akhir-akhir ni saya rasa tiada idea mahu menulis, mood tiada, minda pun macam tidak kreatif...cehhh!! macam kreatif sangat. Eh, ya la....kita ajar pelajar menjana idea kreatif, sekarang banyak sangat pelajar yang terlebih kreatif...tidak percaya cuba usha-usha facebook, nah keluarlah macam-macam status palsu, belum lagi pose-pose model burung hantu dan mulut muncung itik. Memang macam-macam ada, macam slogan  Astro. Saya pun fikir kenapa dorang ni banyak ja idea? idea yang comel-comel....punya.

Oleh itu, saya mula fikir, kesibukan selalunya buat muka ketat memanjang. Otak pun tidak berfiungsi dengan baik mungkin penat dan stress kalikan. Arrraggghhhhh....ini tidak boleh!!!! ini tidak adil!!!! tidak adil untuk diri sendiri. Macam rindu sangat pula dengan vacation....tapi baru saja balik pun dari bercuti hari tu. Tidak apalah tahun ini mahu bercuti yang gila-gila punya. Saya rasa macam mahu saja terbang naik belon ke pulau Jeju. Buat snowman di Nami Island, main ski di Yongpyong Resort. Menyesatkan diri ditengah serabut Subway Seoul dan menyaksikan matahari terbenam di Namsan Tower. Wahhh...berangan abisss dulu.^_^

Korea Selatan?????. Ya....tapi bukan kerana gila sangat dengan PSY...oh tidak..tidak..Tiada kegilaan pada lelaki bermata sepet bernama PSY itu. Hanya rasa mahu imbau kembali kenangan di Seoul 6 tahun yang lalu. Ok back to the topic...pasal kesibukan dan minda jadi kurang kreatif. Saya sudah faham kenapa??? kesibukan!!!! itulah jawapannya...ohhh gosshhh.


Begitulah resam orang dewasa bila bekerja...tapi jangan salah sangka...bagaimana sibukpun kerjaya ini, saya menyayangi kerjaya saya. I love to be a teacher. Dulu-dulu, saya pernah bercita-cita menjadi seorang arkitek...itu cita-cita zaman sekolah. Zaman budak-budak dan remaja. Bagaimanapun, akhirnya saya menjadi cikgu sekolah. Errrmmm....nampaknya cita-cita besar saya jauh tersasar. Iya kah tersasar?

Tidak. Sebenarnya cita-cita saya telah tercapai. Betulah....apa yang kita doakan, itulah yang kita perolehi. Malah Tuhan memberi lebih daripada apa yang kita minta. Akhirnya saya menjadi seorang arkitek yang jauh lebih besar tanggungjawab dan jasanya iaitu Arkitek Insan. Kalau saja dulu, saya menjadi arkitek bangunan, mungkin kini saya hanya berbangga melihat bangunan yang saya reka. Namun hari ini saya jauh lebih berbangga dan bersyukur. Bukan sekadar mencurah ilmu dengan anak-anak didik, Saya berkongsi cerita, suka dan duka di sepanjang perjalanan ini...dan yang paling penting kami juga berkongsi kasih sayang...kau ada????...hehehe..oopppsss!!!


Ehhhmm...jangan lupa juga...dengan kerjaya ini maka lahirlah lebih ramai yang bergelar guru atau doktor, nurse, polis, jurujual, usahawan dan siapa saja di luar sana dengan pelbagai kerjaya yang akhirnya berjasa kepada masyarakat.

Oklah....saya mau pergi cari dulu si kreatif sama si senyum.....tidak mahu kawan sama si busy.

k. bai


p/s: what you pay is what you get....

1 comment:

Anonymous said...

Selamat kembali berkreatif..
muka ketat macamana mo keluar idea..
bak lagu "kemesraan ini tertinggal di ke lombong skul"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...