Pages

Monday, June 13, 2011

Coklat dan GIGI




Tanpa gigi anda kehilangan keyakinan diri, paling parah tanpa gigi makanan tidak dapat dikunyah untuk proses penghadaman. Apapun, kerosakan gigi sering dikaitkan dengan coklat. Ramai orang suka makan coklat, kanak-kanak apatah lagi. Para ibu bapa selalu menasihati anak-anak agar menghindari coklat kerana faktor tersebut. Adakah benar atau sekadar mitos semata?

Pada satu hari sedang kami lepak di ruang tamu sambil bersembang adik-beradik maka tersebutlah kisah tentang coklat ni. Diringkaskan cerita, aku dengan selamba rock memberikan pendapat yang coklat ni merosakkan gigi (depan kakak aku, orang industri koko pula tu) Apa lagi kakak aku pun keluarkanlah ilmu yang dia tahu tentang Koko demi pertahankan produk koko yang aku kata ejen perosak gigi tu…..hahahaha…….

Esoknya pamplet inilah yang dia berikan…( hah..ambik kau!)

Oleh kerana tulisannya maha comel, aku dengan baik hati meringkaskannya....k

5 FAKTA PENTING

  • Coklat mempunyai bahan anti  kerosakan gigi seperti tannin, kasien dan asid oksalik. Lemak koko pula berperanan sebagai pelincir yang menghalang pembentukan plak gigi.
  • Jangan kata coklat mengemukakan. (ini antara amaran yang kakak aku bagi) Kerana coklat bebas kolesterol dan lemak koko mengandungi 38.2% asid oleic yang berperanan merendahkan paras kolestrol dalam darah. Asid sterik pula menpunyai kesan neutral terhadap paras kolesterol. (hhmm…jadi yang orang boleh jadi gemuk tu?....kakak aku selambanya macam doktor menjawab: yang tu terlebih makan cokolat... kan dalam coklat ada gula. Gula yang terlebih sudahhhh tu.....bla..bla..bla..bla. huh! 
  • Mengandungi zat makanan yang lengkap dan seimbang. Coklat susu (100g) menyumbangkan 17% karbohidrat, 15% lemak, 6% protein dan vitamin serta mineral yang diperlukan oleh tubuh manusia dalam sehari.
  • Coklat pembekal tenaga segera yang terbaik. Ini menjadikannya sesuai untuk golongan aktif dan menjadi makanan penyelamat kepada pengembara. 
  • Koko mengandungi theobromina yang memberi kesan ketenangan yang baik untuk penumpuan otak dan membantu meningkatkan daya ingatan. (maksudnya baguslah untuk golongan kanak-kanak)


Akhirnya, aku akur semamangnya coklat banyak kebaikannya. Sesungguhnya yang tidak baik itu datangnya daripada kerakusan diri sendiri. Nikmatilah keenakan coklat dan kebaikannya tanpa prajudis! Hehehe...peace my sis!!!!!






3 comments:

Cinoi Lavigne said...

yeah thats y i love chocolate!!

Unknown said...

Tengah makan Vochelle ni.. Benda2 manis cepat meransang minda aku untuk ligat berfikir... Muahua3! XD

d.angel said...

CinoiLavigne: Tingkiuu.... yeaa me too.

samizul: tq....slmt menikmati ketenangan dgn vochelle.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...